Franšizing

Tisti, ki bi se radi preizkusili v podjetništvu, a ste brez dobre poslovne ideje, lahko razmislite o franšizingu, ki ponuja mnoge prednosti in olajša vstop v svet podjetništva.

Kaj je franšizing?

Franšizing označuje pogodbeno ramerje kjer franšizodajalec oz. franšizor franšizojemalcu podeli pravico do uporabe njegovih zaščitenih konkurenčnih prednosti in pravic, kamor spadajo franšizorjeva blagovna znamka, preizkušen poslovni model, stalna dobava in podpora pri ustanavljanju in vodenju podjetja v obliki mentorstva, šolanja in informiranja. Sodelovanje temelji na podpisani franšizni pogodbi, v kateri stranki natančno določita medsebojna razmerja, pravice ter obveznosti in je navadno sklednjena za določen čas.

Stroški

Franšizojemalec franšizorju v zameno za uporabo njegovega poslovnega koncepta plača nadomestilo v obliki začetne pristojbine, ki se med ponudniki franšiz močno razlikuje in znaša od nekaj sto evrov pa do več tisoč evrov. Ponekod vključuje tudi ti. franšizni paket, ki vsebuje operavcijski priročnik, uniforme, brošure, pisarniški material in drugo.

Poleg tega plačuje tudi redno tedensko ali mesečno nadomestilo, ki je odvisno od ustvarjenega prometa, ter se prav tako razlikuje med ponudniki franšiz. Njegova višina je odvisna predvsem od panoge v kateri se nahaja podjetje in se giblje med dvema odstotkoma prodaje (npr. pri trgovini) pa vse do dvajset odstotkov (npr. pri restavracijah).

Franšizojemalci stroške investicije v povprečju pokrijejo med tretjim in petim letom poslovanja, medtem ko začnejo iz tekočega poslovanja ustvarjati dobiček navadno med šestim mesecem in dvemi leti poslovanja.

Prednosti in slabosti franšizinga v primerjavi s samostojno podjetniško potjo

Raziskave dokazujejo, da je možnost za propad franšiznih podjetij veliko manjša kot na samostojni podjetniški poti. Poleg tega franšizojemalec z nakupom franšize pridobi tudi prednosti uveljavljene blagovne znamke, preverjenega poslovnega modela, tržne podpore in mentorstva, tako da lahko v začetnih fazah poslovanja lažje pridobi zaupanje kupcev in se izogne začetniškim napakam.

Po drugi strani pa franšizing prinaša tudi določena tveganja povezana z morebitnimi konflikti med franšizojemalcem in franšizorjem, ne omogoča tolikšne svobode kot popolnoma samostojna podjetniška pot saj je potrebno upoštevati tudi franšizodajalčeva pravila, težave pa se lahko pojavijo tudi v primeru, da želite sodelovanje pretrgati.

Franšize

Ponudnike franšiz lahko najdemo skoraj v vseh panogah, od avtomobilizma, prehrane in trgovine, do čiščenja in poslovnih storitev. V osnovi ločimo franšize blaga, storitev in proizvodne franšize. Med najbolj znane ponudnike franšiz spadajo McDonalds, Coca-Cola, Pepsi, pri nas pa poznamo DZS, Mercator, Tuš, OMW, Petrol in druge, tako da so možnosti izbire skoraj neomejene.

Pri izbiri primerne franšize je potrebno poleg pristojbin in nadomestil pomisliti tudi na skladnost franšiznega modela s slovenskim okoljem, saj uspeh v tujini ne garantira uspeha na domačem terenu, poleg tega pa je vredno upoštevati tudi trende, ki se pojavljajo v svetovnem gospodarstvu.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja